Prototype for gradution project about late life intimacy

‘Ga je dildo’s voor ouderen ontwerpen?’. Deze vraag krijg ik meestal als ik mensen vertel over mijn afstudeerproject over intimiteit, seksualiteit en ouder worden. Hoewel de vraag vaak als een soort grap bedoeld is, toont het ook in zekere mate aan hoe wij tegen seksualiteit aan kijken. Namelijk ‘iets ergens instoppen’.

Seks versus seksualiteit

Seks kennen we wel, maar seksualiteit niet. Gelukkig blijven we ons beeld over seks en seksualiteit aanscherpen naarmate we meer te weten komen. Neem bijvoorbeeld seksuele educatie. De nadruk van seksuele educatie lag in het verleden op het aangeven van grenzen maar verschuift naar hoe seks lekkerder en leuker kan zijn. OMGYES is bijvoorbeeld een mooi initiatief waarbij vrouwen op een interactieve manier meer kunnen leren over het vrouwelijk genot.

Onze blik verruimen over seks en seksualiteit en bijleren hierover is voor iedereen belangrijk. Zeker voor ouderen. Juist als je ouder wordt is het belangrijk om een breed seksueel repertoire te hebben. Wanneer bepaalde seksuele handelingen moeilijker of onmogelijk worden, heb je andere dingen om op terug te vallen.

De fantasie van ouderen aanwakkeren

Maar hoe leer je meer over seksualiteit? Online porno dient voor sommige jongeren als seksuele educatie. Best gevaarlijk, want porno is geen juiste afspiegeling van hoe seks is en kan zijn. Ondanks dat vind ik het wel een interessant fenomeen; leren van online porno. De categorieën die er zijn, laten alleen al zien hoe breed het scala van seks is. Geen seksuele fantasie of fetisj is te gek. En dat is belangrijk, want seksualiteit is enorm divers.

Ouderen hebben vele jaren met seksuele ervaringen en relaties achter zich. Deze ervaringen vormen hun referentiekader. In mijn onderzoek heb ik gemerkt dat ouderen een nieuwe (seksuele) relatie vaak niet zien zitten door eerdere ervaringen. De zin ’Ik heb geen zin om iemands onderbroeken te wassen’ heb ik meerdere malen gehoord. Ik wil dit kader openbreken door ouderen opnieuw te laten onderzoeken hoe ze zich verhouden tot seksualiteit en intimiteit. In plaats van dat ouderen hun seksuele identiteit als verleden tijd zien, wil ik dat ze onderzoeken wat hun seksuele identiteit is en wat het kan zijn. Dit wil ik doen door ze te laten fantaseren. Voor mijn project leidt dit de volgende exploraties: ‘hoe kan ik de fantasie van ouderen aanwakkeren?’, ‘hoe laat ik ouderen een erotische fantasie schrijven?’ en ‘hoe kunnen de diverse fantasieën een educatieve waarde hebben?’.

Erotische audio 

Om te fantaseren is verbeeldingskracht nodig. Een pornowebsite laat weinig aan de verbeelding over. Sterker nog, als een pornografische afbeelding ineens op je scherm komt klik je hem hoogstwaarschijnlijk snel weg. Het is iets wat we consumeren achter gesloten deuren. We leven in een visuele cultuur die weinig aan de verbeelding overlaat. Ik wil het visuele weghalen en door middel van audio de verbeelding trainen. Hoe zou een platform eruitzien met erotische audio, kun je dit wel open laten staan op je laptop? Audio kan dienen als een laag over de realiteit, als een soort ‘augmented audio reality’. Het kan mensen op een andere manier naar de omgeving laten kijken en interacties sturen en stimuleren. Vervolgstap van mijn project is dan ook om met verschillende vormen van audio te experimenteren.

—–

About

Myrthe Krepel (Design for Interaction, TU Delft) wil ouderen opnieuw laten onderzoeken hoe ze zich verhouden tot seksualiteit en intimiteit. Tijdens haar afstudeeropdracht in opdracht van het Nationaal Ouderenfonds, onderzoekt ze wat hun seksuele identiteit is en wat het kan zijn. Uit onderzoek blijkt dat 78% van de ouderen behoefte heeft aan meer intimiteit.