Er zijn veel maatschappelijke kwesties waar geen eenvoudige oplossing voor te vinden is. Hoe lossen we bijvoorbeeld eenzaamheid op? Hoe gaan we om met de komst van vluchtelingen? Werkt onze democratie nog wel? Traditionele denkwijzen hebben steeds vaker geen passend antwoord meer op dit soort vraagstukken, ook wel wicked problems genoemd.
Design for Humanity gelooft dat je met creativiteit, empathie en positiviteit tot nieuwe oplossingen komen voor complexe vraagstukken. Door niet te denken in problemen, maar in oplossingen. Door samen te werken, door te proberen en door te durven. Laten we kijken naar wat er wél kan! Laten we stoppen met praten en aan de slag gaan. Pas dan realiseer je sociale innovatie.
Design for Humanity maakt gebruik van de design thinking methodiek. Hierbij staat altijd de gebruiker centraal. Door samen het vraagstuk inzichtelijk te maken en snel te experimenteren met mogelijke oplossingen, ontwikkelen we de beste innovatieve producten, diensten en werkwijzen.
Dit doen we samen met jonge, talentvolle ontwerpers, die hun vaardigheden inzetten voor een maatschappelijk vraagstuk. Zo organiseren we creatieve hackathons, design thinking workshops en ondersteunen we overheden en maatschappelijke partijen bij het verbeteren en versnellen van sociale innovatie.
Design for Humanity is opgericht door Guido Jilderda en Frans van Hout. Zij ergerden zich aan de wijze waarop we in Nederland om gingen met de vluchtelingencrisis in 2015. Kon dit niet anders?
Met hun innovatieadviesbureau VANBLEND organiseerden ze een grote hackathon tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Een enorm succes! Van heinde en verre kwam bijna 100 jonge ontwerpers bijeen om met hun creatieve vaardigheden bij te dragen aan dit complexe vraagstuk. Dat was de start van stichting Design for Humanity.
Bekijk de video voor een impressie van deze energieke en positieve dag.